Tuesday, February 10, 2009

Kedai Minyak Wangi..

suasana kedai membuat minyak wangi


Arini aku berkesempatan pergi ke atabah, cadang nak g buat minyak wangi. Aa mesti tepikir, buang tebiatker, awat nak buat minyak wangi plak, nape bukan beli minyak wangi? aa teruskan membaca, insyaallah anda akan paham kenaper aku kate buat minyak wangi dan bukannyer beli minyak wangi. Hohohoh.

Atabah ni satu tempat yang terkenal ngan kedai2 buat minyak wangi, sume jenis minyak wangi der. Cakapjer nak jenis aper, Ck, Boss, Lacoste, Hugo, Giorgio Amani, Chanel, Escada dan macam2 lagilah, kalo nak sebut satu persatu, memang banyak gler.


Koleksi botol2 perfume terpakai


Citer nyer camni, selalunya, pelanggan yang nak buat minyak wangi, akan pegi kedai yang hanya jual botol minyak wangi terpakai dahulu, tapi kadang2, der gak kedai yang jual botol dan minyak wangi sekali. Bergantung pada kedai tulah. botol perfume yang dijual sume original. Aa harga bleh dirunding. Bergantung pada keadaan fizikal botol tersebut, kalo cantik, harganya mahaller skit, kalo botol yang dah banyak calar plak, ato nampak buruk skit, harganyapun murahler.



Aa pilihler mane yang berkenan



Dah pilih, ape lagi, tawar menawarler harganya


So selepas dah beli botol perfume yang berkenan, barulah pergi ke kedai yang membuat minyak wangi. Serah kat orang kedai tu botol perfume yang kita dah beli tadi, pastu pandai2 lah tuan kedai minyak wangi tuh isi minyak wangi dalam botol perfume yang kita bagi tadi.


Proses memasukkan minyak wangi

Mengikut senior2 aku, salunyer botol perfume yang berukuran 50 ml, pati minyak wangi yang akan diletak ialah 20ml, selebihnyer, akan dicampur dengan alkohol. Kalo botol 100ml plak, 40ml pati minyak wangi akan diletakkan.


Sempat lagi mamat nih duk usha


Minyak wangi nih memang sebijok bau dan ketahanannyer dengan perfume yang original. Senang kata second orilah. Jangan salah anggap lak, Perfume nih bukan macam minyak wangi yang dijual kat pasar malam kat negara kita tuh, botol dahler tak ori, pastu pati yang diletak dalam botol tu plak, bape liter ler sangat.

Ramai gak Budak2 Mesir yang biler bercuti balik Malaysia, Diorang borong banyak2 perfume nih, bleh dijual di Malaysia. Kalo tak jualpun, bagi pada sanak saudara, Bagi makker, bagi kakakker, aa yang paling banyak, bagi awekler kot.


Hasil kunjungan ke kedai perfume


So aku sempatlah beli beberape botol untuk di pakai seharian disini. Kepada senior2 Mesir yang lebih tau ato lebih arif tentang proses pembuatan minyak wangi nih, kalo info yang aku bagitau dalam blog nih ader yang salahker ato kurang tepat, harap dimaafkanlah ek.. Maklumler, aku nih budak junior jer, masih banyak yang tak tau tentang Mesir nih.

9 comments:

.....wanie.... said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

kalo murah tu...post la 1 btl mai sini

PERANTAU DAURAN said...

post sebotoljer? tak balik modaller.posjer dah baper dah.. aa kalo bebanyak botol blehlah..hohoho..

PERANTAU DAURAN said...
This comment has been removed by the author.
habibaty said...

yeah...I hv been to egypt..surely perfume was the most popular item there..

frm yr name 'mior'..u must came frm perak root..right?
I came frm 'puteri' and 'megat' side..

PERANTAU DAURAN said...

Aa sayer jawap dalam base melayu jelah ek, tak bape pandei speaking.. aa yeler dah, bile nak datang lagi Egypt ni?

a,ah mak ngan ayah dan saya asal dari Perak..

habibaty said...

insyallah...wishing to go to turki and morocco one day..
yeah..egpt ...this time I want to hv nile cruise..

Anonymous said...

wah bestnya dapat beli minyak wangi yg mahal-mahal dan menarik dengan pelbagai jenis botol..bilala boleh merasa ke ctu ye...

jamal said...

wah cantik laa...nak lihat one drop saya